Tekst en uitleg bij muziek.
Door Carine Alders. Kan ik iets voor je betekenen?
Arthur en Lucas Jussen:
‘Waarom kennen we deze muziek niet?’ Verboden muziek komt tot leven. Gevonden op zolders, in archieven, tuinschuurtjes en bij de vuilnisbak. Ontdek hier de mooiste muziek die u nooit gehoord heeft.
Uit de toon.
Ik ga graag naar de opera. Niet al te vaak, want het is een kostbare liefhebberij. Maar je krijgt altijd waar voor je geld. Overrompelende solisten, een schitterend orkest in de bak en zinsbegoochelende decors. Sommige mensen vinden dat de regie zich ook zou moeten bemoeien met het publiek. "Kijk nou zo'n rode trui, die meneer valt helemaal uit de toon", hoor ik een mevrouw voor me in de rij zeggen.
Ik denk terug aan een vakantie in Oostenrijk jaren geleden. We kwamen in de buurt van Salzburg. Met een vooruitziende blik had ik mijn netste kleren zorgvuldig ingepakt. Tussen de afritsbroeken, fleece shirts en bergschoenen nam mijn zwarte orkestkleding niet al te veel plaats in. Tussen twee bergtochten door bezochten we Salzburg. We naderden de opera en mijn mond viel open: op straat zag ik allerlei mensen in gala tenue. Ik besloot dat mijn netste kleding bij lange na niet keurig genoeg was en zette een bezoek aan de opera uit mijn hoofd.
Dat zou mij nu niet meer overkomen. Van mij mag iedereen die niet op het podium staat aantrekken wat hij of zij prettig vindt. Of dat nou een kostuum in Schotse ruit is of een comfortabele broek met trui. Ik zie met plezier dames op leeftijd in groene en gouden pailletjes voorbij komen. Van mij mag het allemaal. Ik kom voor de muziek.
Carine Alders.
Lees meer over muziek.
Door Carine Alders.
Wat mensen over mij schrijven.
“Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.”
— Quote Source
“Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.”
— Quote Source
“Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.”
— Quote Source
Van melkventer tot musicoloog
Ik zit de laatste tijd veel met mijn neus in de archieven. Met rode oortjes lees ik hoe Kees Hartvelt - dirigent van de Orkestvereniging Amersfoort in de jaren 40, 50 en 60 - Milhauds La Création du Monde in Nederland in première bracht. Intussen hoor ik deze geweldige muziek ook nog eens live op Radio4 in de onvolprezen Zaterdagmatinee. Maar af en toe wordt ik ook ruw terug in onze tijd getrokken als het kabinet weer een onzalig idee poneert. "We moeten terug naar de tijd waarin de elite de kunst onderhield." Ik besef dat ik geluk gehad heb. Was ik honderd jaar geleden geboren, dan was ik nooit geworden wie ik nu ben.
Ik kom uit een lange lijn van eenvoudige boeren en buitenlui. Van melkventers, sloepenroeiers, tuinders en schulpenvissers. Mijn vader werd huisschilder omdat de timmerklas vol was. Mijn moeder mocht als meisje en oudste van zeven kinderen niet verder leren, hoezeer het hoofd van de school ook voor haar pleitte. Als het aan het huidige kabinet had gelegen hadden mijn ouders nooit muzieklessen voor mijn broer en mij kunnen betalen. Gelukkig had de regering 35 jaar geleden andere normen en waarden. De muziekschool was begin jaren zeventig toegankelijk voor iedereen.
Inmiddels zijn het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch orkest aangeland bij Les Noces van Stravinsky. Ik denk terug aan een uitvoering jaren geleden in Vredenburg en zie mijn vader weer genieten van het spektakel op vier piano's en van mijn broer, die in accentloos Russisch de bas-solo vertolkt. Volgens Geert Wilders zijn wij grachtengordel elite en lurken we aan de subsidiekraan. Het ergste vind ik nog dat Mark Rutte hem niet tegenspreekt.
Kan ik iets voor je betekenen?

Hou mij op de hoogte
Vul je e-mailadres in en ontvang regelmatig nieuws over muzikale vondsten, concerten, lezingen, opnames en verhalen.